Tänka utrustning

Hur väljer jag utrustning? 

Vad behöver jag ha med mig? Hur packar jag?
När äventyret förbereds så finns det massor med frågor att ta ställning till. Ofta (för mig) blir blir cykeläventyren en form av materiell evolution, ett finare uttryck för prylnörd. Första gången kanske det finns med saker som är helt onödiga eller att man glömt något mycket viktigt. Mest för att jag inte visste vad jag skulle vara med om, men också för att jag inte tänkt in det som kan hända. Så fortsätter det år efter år, erfarenheterna blir fler, utrustning avvecklas och utvecklas. En annan viktig faktor för materialval är hur du väljer att cykla. Använder du hotell/ rum/ vandrarhem eller kör du bara med tält /tarp eller blandar du.

Hur mycket kostar det? POU

När det gäller utrustning är det bra om du inte bara ser på siffror utan försöker använda dig att POU (Point of Use) som räkneformel. Formeln är enkel räkna ut priset i relation till hur ofta du kommer att använda produkten. Ska du ut och sova 2 nätter och inget mer då ska du låna från någon du känner eller köpa billig eller begagnad utrustning.

Att långfärdscykla eller campa kan dra iväg i investeringskostnader och ska du ut någon enstaka gång ska du inte köpa för dyrt. En billig luftmadrass/liggunderlag på Biltema eller Jula duger bra och kostar 200 - 300 kr (2014) två nätter blir då 300/2=150 per natt. Om du däremot köper en Exped synmat  för 1300 kr då får du en kostnad på 650 kr per natt. Ska du vara ute mycket och använda bra och hållbar utrustning då kan du satsa på Exped eller Termarest. När jag tänker utrustning så finns det vissa saker där jag inte ger efter utan gärna betalar för kvalité. Det är saker som är livsavgörande och som självklart beror på var och när du är ute och cyklar. Områden jag inte prutar på är sömn, skydd, cykel och vatten. Det behöver inte vara det dyraste men det ska klara av det där extra som kan uppstå.

Dessutom försöker jag vara lite snål i mitt slösande. Motsägelsefullt, ja men det förklarar jag lätt. Först letar jag reda på vad som kan klara mina och strapatsens krav. Sen använder jag nätet och letar under vintern eller ibland ännu längre för att hitta min vara till bästa möjliga pris. Tror jag betalt 2/3 för det mesta jag har förutom tält och cykel. Nu kan man se att det kostar min tid, men jag ser det som en liten (ibland nördigt) trevlig hobby.

Och här är själva nyckeln!

Man vet aldrig vad som händer och hur upplevelsen blir. Det kan skapa en hel del oro om man söker förutsägbarhet men är en del av tjusningen och meningen med äventyret för min del. När vi då kommer till själva utrustningsvalet då gäller det att kunna tänka in ytterligheterna som självklart beror på var och när du du tänker cykla. Öken, berg eller landsväg. Vår, sommar, höst och vinter eller Asien, Amerika, Chile och Europa kräver och förutsätter olika utrustning och avgör vilken spets du behöver på dina prylar.

Det jag fokuserar på i den här bloggen är resan runt Nordsjön sommar och höst, en resa som har en hel del bekvämlighet inbyggd i form av bra vägar, en natur som troligtvis inte bjuder på några extrema upplevelser. Lättillgänglig mat, bra standard på campingplatser och även på "steltcampingplatserna" och många andra förenklade omständigheter.

Vad behöver jag då med mig

Utrustningen bör vara noga genomtänkt och spegla dina behov och naturens förutsättningar, dessutom vara lätt och hållbar. Nedan för jag ett resonemang runt kläder och annan utrustning, om du kan du gå direkt till listan för visuell utrustning klickar du här. För min del så "steeltcampar" (allemansrätten är inte lika generös utomlands) jag en hel del därför väljer jag gärna utrustning som kan smälta in i omgivningen och är mycket noggrann att inte lämna spår efter mig. Det som gäller här är att välja: osynligt läge, inte på privat mark, sent uppsatt tält och gärna tidigt iväg på morgonen. Då brukar det fungera;)

- Om vi börjar med kroppens skyddsbehov mot väder och vind.

Baslager:

Inifrån bör jag ha underkläder (baslager) där inte sömmarna sitter på fel ställen (om du förstå vad jag menar) För min del tycker jag att merinoull är ett bra alternativ då det inte tar åt sig dofter på samma sätt som exempelvis bomull. Merinoullen värmer bra, och andas när det är varmt. Mer om Merinoullen kan du läsa här.

Ett alternativ till Merinoullen och vanlig bomull (bomull torkar långsamt och kan därför bli rena oasen för illaluktande bakterier) kan vara bambu som även den håller lukt borta. Se upp för billig bambu den har troligen behandlats felaktigt och därför tappat sin förmåga att hålla lukt och bakterier under kontroll. För min del tycker jag att en klädbytes cykel på 3 dagar är bra att ha kläder till, sen är det dags att tvätta. När det gäller tvätt, tänk på att kläderna ska vara snabbtorkande ha med en egen tvättbalja och lätt nedbrytbart tvättmedel (ekologiskt). Själv väljer jag att ha tvättmaskin med mig! Japp! knäppt, ja det låter så men kolla in denna!!!


Mellanlager:

Nästa skikt (mellanlagret) ska vara luftigt och transportera bort fukt från kroppen samtidigt som det ger skydd mot kyla (fartvindar;) Fartvindar gör att det bör finnas någon form av windstopper (väst). En fleecejacka eller merinoulltröja och även långa pants (kalsonger) är nästan en förutsättning.

När jag inte cyklar utan befinner mig i vila eller utforskar min omgivning behöver jag kläder som skyddar mig från väder på ett annat sätt. Kanske sitter jag på en platt yta där det är 6 grader och det blåser 10 m/s då är den upplevda temperaturen 1 grad vilket inte är en omöjlig erfarenhet i vårt nordeuropeiska klimat, vill du veta mer om kyleffekten klicka här. Jag tänker mig cykla under juni - september och temperaturer ner mot noll är fullt möjliga erfarenheter. Bra att veta är att kroppen ställer om sig efter en tid i naturen och blodcirkulationen fungerar bättre med 5 -10 timmar på cykeln varje dag. Då upplevs inte låga temperaturer lika kalla som när vi kommer stillasittande eller från uppvärmda hus eller lägenheter.
För mig handlar det om att hitta få och mångsidiga plagg vilket inte är helt lätt om man inte ska hamna i ett löjligt högt prisläge.Jag kommer längre ner på sidan att relatera till leverantörer jag tycker kan erbjuda ett sortiment som täcker behoven (mina iallafall).


Skallager:

Så kommer vi till det yttre skyddet av kroppen (skallager). Detta är den svåraste delen tycker jag. Det finns inte så mycket förlåtelse i upplevelsen om jag väljer fel. Här gäller kvalité men inte betala skjortan för den skull. Skallagret bör också fungera som regnlager. Regn är vanligt på sommaren och det är en del av upplevelsen. Räknar du inte med regn, hagel, åska, moln, vind, värme och kyla kommer du att bli besviken (lever du blott i den banalaste av vykortsvärldar). Jag satsar på Haglöfs L.I.M. III Jacket . Har ett par Vaude med hela dragkedjor på benen vilket innebär att jag inte behöver ta av mig skorna för att ta på byxorna tidsbesparande och bekvämt vid alla dessa regnskurar. Regnvantar skyddar mot både regn och vind en ofta återkommande och njutbar kombination;) Sen har jag skoskydd för även goretexskor blir våta när vattnet kommer uppifrån. Ibland använder jag sandaler även om det regnar men kompletterar med vattentäta sockar av märket Sealskinz helt okej kostar lite mycket och överlever inte så länge men bättre än tunga stövlar.

Skyddslager/Förstärkningslager:

Hit räknar jag en tunn dunväst och ett par varma pants (långkalsonger). Du behöver inte ha det mest avancerade i dunväg men välj gärna dun plockat från döda fåglar. En buff att dra mer över öronen, goa vantar gärna windproof och en allsidig buff för att täcka hals och nacke alltså två totalt.

Kök

Har man tur kan man få guldläge för sin matlagning
(klicka gärna på bilden för att se den i större format)
Matlagning tycker jag är en del av njutningen när jag trampar fram längs vägarna. Att stanna till i en by eller stad, handla och skapa måltider att njuta av. Ibland blir det en korvmoj eller restaurang men för det mesta så lagar jag maten själv. Jag använder mig av Optimus Terra Weekend lagom för en person. Jag använder gas istället för sprit då jag tycker att det är smidigare på denna resa. Jag har satsat på Optimus Clip-On Windshield som extra skydd mot vinden när maten ska lagas. Gasen blir till värme via Optimus Crux en smidig liten brännare. Har även med mig ett annat kärl i titan som jag kan koka i.

Redskap 

Sea to Summit har många bra prisvärda produkter och jag har en del av dessa i min ägo även när det gäller redskap till matlagning. Här vill jag peka på något som jag har upptäckt är viktigt att när jag är ute på långfärder. Det är viktigt att ha en tydlig struktur för att underlätta livet. Allt har sin plats alltid, det gör att livet blir okomplicerat ( eller åtminstone mindre komplicerat) och jag kan fokusera på upplevelserna i stället för att inte hitta det jag ska använda. I mitt vanliga vardagsliv skulle inte min omgivning välja att ge mig egenskapen strukturerad som den starkaste eller mest utvecklade;). Nåja åter till vad jag behöver i min matlagning förutom köket. Jag använder ett kitchen kits för att samla allt i en och samma väska. Vad kan då ingå i väskan: På bilden ser du lite mer av innehållet finns även med i utrustningslistan. Sen använder jag en kitchen sink för att diska.

Skydd och Sova

Tält

Min erfarenhet är rätt lång på området och jag har testat flera olika märken och utföranden. Inte speciellt imponerad av tältmakarnas konservativa tänkande visst byter de material men det blir ändå lite "samma sak" hela tiden. Dessutom är priserna lite höga tycker jag. Okej ska vi titta på tältpriser i relation med annat boende så är det billigt om jag använder mig av POU formeln. Om jag tittar på hur länge ett tält håller så räknar jag med "lågt räknat" 100 nätter då blir det en kostnad på 60 kr per natt om tältet kostar 6000 kr. Nu kostar mitt tält bara 3000 vilket ger en kostnad på 30 kr per natt vilket är nästan försumbart. Har hittat ett tält som passar mig väldigt bra, det är lätt, enkelt att sätta upp oavsett väderlek, kan använda stavar där marken inte tillåter tältpinnar. Det är luftigt och rymligt och ger det skydd jag vill ha dessutom är prisbilden mycket bra. Stopp - nu kan man undra varför jag har stavar när jag är ute och cyklar, enkelt, jag gör gående avstickare ibland och då är det skönt att ha stavarna, det kan vara brant, halt och oländig terräng och det är helt onödigt att skada sig.

Madrass

Att ligga och vrida sig på natten för att man har markkänning eller känna varenda sten eller kotte är inget jag vill uppleva igen. Att kliva upp på morgonen med mörbultad kropp och trött efter en lång obekväm natt är inte optimalt för bra prestationer. Nej att sova gott är för mig en förutsättning för att dagarna ska bli bra därför har jag valt att satsa på ett dyrare alternativ men som är värt varenda krona. Det serverar god värme underifrån, det är tjockt och går att få det precis så hårt eller mjuk man vill ha under sin nattsömn. Exped har flera olika modeller och jag har en Synmat 7 UL på den här resan som klarar ner till - 4 Cgrader.

Sovsäck

Har i dagsläget en Haglöfs Cornus som är okej ner till +2 C grader sen blir den för kall. Cornus är en syntetsäck med ett "vattentåligt" yttre skal som dessutom går att öppna upp på två sidor vilket underlättar om du tycker om att sova på båda sidorna.

Det är viktigt att ta tillverkarnas temperatur angivelse med en stor nypa salt. Dom mäter R-värdet och självklart är det korrekt, men sen beror det på hur frusen eller varmblodig du själv är. För mig som är ganska köldtålig räcker en säck med + 2 C grader, medans en kompis som är frusen av sig skulle behöva en säck som klarar -4 C grader eller lägre.

Sovsäckslakan

Det kan vara bra med ett sovsäckslakan eller liner som det kallas för att skydda sovsäcken och ge några grader extra om det behövs. Även här kan man fundera på merinoull finns av lite olika märken. Egenskapen som jag vill åt är att den värmer när det är kallt och sprider fukt när jag svettas och torkar fort. Och viktigt med detta innebär att den inte tar upp lukt på samma sätt som andra material. Alla vi som tältat vet att det kan vara riktigt kallt på kvällen när vi lägger oss och morgonen får solen oss att nästan simma i sovsäcken. Men i dagsläget har jag en enkel liner från Haglöfs som är i bomull.

Kroppens behov av energi

Vanlig cykling även långfärdscykling i mitt tempo innebär att man inte högförbränner (även om midjan skulle må bra av det) utan kan räkna med en liten ökad förbränning. Det allra viktigaste är att få i sig vätska och rikligt med sådan och innan man blir törstig. Vatten tycker jag är det allra bästa och det gör även att kroppen. Kosttillskott är inget nödvändigt. Se bara till att äta varierat. Själv väljer jag att fokusera på fett, protein och ovanjord grönsaker. Lätt att komma åt skapar bra mättnad och de flesta näringsämnen jag behöver. Tänk på att göra ändringar av kost i god tid innan cyklingen så att kropp och psyke hinner vänja sig.

Rast o vila

Jag är ingen snabb cyklist - jag vill se och uppleva min omgivning, stannar gärna och frågar efter vägen och annat så att jag får möta och prata med andra människor. Fikar gärna och njuter av det jag ser och hör. Fem mil i snitt brukar jag cykla per dag och då räknar jag in en vilodag var 5 dag då jag ligger stilla eller trampar korta sträckor. Visst blir det 10 mil ibland men det är inte längd och hastighet som är målet utan själva resan och det som händer.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ge och ge igen och du får mer igen

Ge och ge igen och du får mer igen
Ge ger mer